Breaking News
Loading...
Wednesday, February 3, 2016

Info Post
“Mak Nak Tidur Semeta” Kata Terakhir Seorang Ibu |Idham remaja 17 tahun yang sepatutnya mencicipi masa remaja yang indah seperti halnya remaja lain,terpaksa menjaga ibunya asnaf 54 tahun yang terkena strok dan hampir koma sejak 8 bulan lalu Di Pasir Mas.
Ibu idham sebelumnya pernah dibawa ke doktor dan doktor mengesahkan ada sebagian daripada otak ibu idham yang sudah mati akibat dari pada Komplikasi stroke yang paling menakutkan.
Menurut Syazwan Fadeli lawatan pertamanya kerumah idham mengatakan Bagi saya, mesti salur darah kepalanya pecah teruk, dan sel-sel otak telah mati. Dan kena pada bahagian kaki tangan dan akibatnya, tak mampu bergerak lah sekarang. Muda lagi emaknya.
Sebelum puasa tahun lepas lah terjadi, ibu dia tiba-tiba sakit kepala yang sangat teruk. Idham membawa ibunya ke Hospital Lati, dan Idham kata dia ingat ibu dia kata,”Ma nak tidur semeta” rupanya itulah kata kata terakhir ibunya,katanya.
Semenjak dari pada itu ibu idham tidak lagi sedarkan diri sehinggalah pada hari ini,pun begitu ibu idham masih boleh menggerakkan mata tapi tidak bersuara dan berkemungkinan masih boleh mendengar,akan tetapi sudah tiada perge
Dulu ibu idham adalah seorang yang bekerja membuat kuih dan menumpangkannya di kedai kedai berhampiran,pukul 3 pagi saya dan adik bangun untuk menolong sama.mana kala adik Sebelum naik basikal ke Sekolah Menengah Perempuan (SMP), dia singgah dahulu letak kuih dan terus ke sekolah.
Tapi bila ibu terlantar lumpuh seluruh badan, tiada lagi pendapatan tetap. kami hanya bergantung hidup dengan duit sedikit hasil buat kuih bapak saudara dan sumbangan orang ramai sikit-sikit.luah idham
idham juga menceritakan keadaan dia dan adiknya zana 12 tahun yang turut berada dalam peperiksaan pada tahun lepas bersama idham,Idham tinggal sekolah 90 hari.karena terpaksa menjaga ibunya yang sakit.
Perlu bergilir jaga ibu, kadang-kadang Idham jaga, kadang-kadang bapa saudaranya. Terpaksa tak pergi sekolah.saya kena jaga ibu setiap empat jam, perlu masukkan susu dalam tiub di hidung, kena basuhkan badan dan paaling penting, kena pastikan oksigen dari Portable Machine,HRPZ2 yang sudi memberi pinjam kepada ibu Idham
rakan.

0 comments:

Post a Comment